home

• Napisany przez:
  • Skomentuj
  • Pin it

Letnia Akademia Żeglarstwa dla dzieci okazała się strzałem w dziesiątkę. Już w pierwszym dniu naboru miejsca zostały wypełnione, chętnych było tak dużo, że organizatorzy musieli zwiększyć ilość osób. Organizatorem Akademii było Towarzystwo Żeglarskie „Sterna” ze Skarżyska – Kamiennej. Pierwsze zajęcia odbyły się 4 czerwca. Podczas zajęć osiemnastu uczestników poznawało podstawy żeglowania, w programie znalazły się…

Pierwsze zajęcia odbyły się 4 czerwca. Podczas zajęć osiemnastu uczestników poznawało podstawy żeglowania, w programie znalazły się m.in.: nauka wiązania podstawowych węzłów żeglarskich, poznawanie zasad bezpiecznego zachowania nad wodą i na łodzi, zapoznanie z morskimi zwyczajami, tradycjami i pieśniami, żeglowanie na jachcie typu omega. W sobotę 24, czerwca odbyły się ostatnie zajęcia Akademii.

– Początkowo planowaliśmy udział 12. dzieci jednak zainteresowanie było bardzo duże, że postanowiliśmy zwiększyć ilości uczestników do 18. Zajęcia odbywały się przez cztery soboty, po trzy godziny, czasami troszkę krótsze, bo musieliśmy wprowadzić podział na grupy, ponieważ na łódkę mogło wejść tylko czworo dzieci. Zaczęliśmy od zasad bezpieczeństwa nad wodą oraz na łodzi, ćwiczyliśmy wsiadanie i wysiadanie z żaglówki. Później była nauka podstawowych terminów żeglarskich, żeby nasi kursanci wiedzieli jak się nazywa prawa burta i lewa burta oraz jak się nazywają żagle i podstawowe liny. Bez tego praca na łodzi jest niemożliwa – mówił Mateusz Bolechowski, jeden z instruktorów Akademii Żeglarstwa.

– Staraliśmy się, żeby dzieci jak najwięcej czasu spędziły na wodzie, żeby pływały w dobrych warunkach i wtedy kiedy wieje. Mamy doświadczonego szypra Michała Piwko, który doskonale sobie radził z dziećmi na wodzie. Ja w tym czasie głównie zajmowałem się szkoleniem na brzegu, to była przede wszystkim nauka podstawowych węzłów żeglarskich, było też odrobinę teorii żeglarskiej i wiedzy o meteorologi, która w żeglarstwie odgrywa bardzo ważną rolę – zaznacza.

– Podczas ostatnich zajęć kursanci mieli ćwiczenia z podstaw pierwszej pomocy. Na zakończenie Akademii odbyło się ognisko, śpiewaliśmy szanty, uczestnicy otrzymali gadżety i  dyplomy. Wszyscy otrzymali okolicznościowe koszulki Towarzystwa Żeglarskiego „Sterna”.  Udział w Akademii był bezpłatny dzięki wsparciu finansowania przez Urząd Miasta Skarżysko- Kamienna. Ośrodek Rejów udostępnił nam bezpłatnie miejsce na zajęcia – powiedział Mateusz Bolechowski. – W przyszłym roku planujemy kolejną edycję Akademia Żeglarstwa, planujemy ją zrobić dla większej ilości dzieci. W tym roku również prowadziliśmy kurs dla dorosłych, dlatego w przyszłym skupimy się tylko i wyłącznie na dzieciach – podkreśla.

Mateusz Ferencz – uczestnik Akademii z Mroczkowa

Było bardzo fajnie, najbardziej mi się podobała nauka węzłów żeglarskich oraz pływanie żaglówką. Do wzięcia udziału w Akademii namówili mnie rodzice, którzy powiedzieli mi, że taki kurs będzie organizowany w Skarżysku. Już wcześniej pływałem z tatą na Mazurach i mi się podobało, dlatego wzięłam udział w tych zajęciach, to czego się tu nauczyłem na pewno mi się przyda w przyszłości.

Wiktoria Bolesławska – uczestniczka Akademii ze Skarżyska – Kamiennej

Z wielką przyjemnością chodziłam na zajęcia Akademii Żeglarstwa, najbardziej podobało mi się pływanie na wodzie. Nauczyłem się wielu przydatnych rzeczy, które przydadzą mi się później, podobały mi się zajęcia z nauki węzłów.